Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
Search

Τρόποι ψυχολογικής βοήθειας

Ψυχοκοινωνική Στήριξη

 
Ατομική ψυχολογική υποστήριξη

Πολλοί άνθρωποι θίγονται όταν τους συστήνεται, να ζητήσουν βοήθεια από έναν ειδικό, διότι αισθάνονται ότι τους αποδίδεται ο χαρακτηρισμός του προβληματικού, του «τρελού». Το να ζητήσει κανείς βοήθεια ή τη συμβουλή από έναν ειδικό,  σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως είναι τρελός ή λιγότερο γνωστικός από τους άλλους. Στην πραγματικότητα, αποδεχόμενος κάποιος ότι βιώνει μια δύσκολη κατάσταση, αποδεικνύει πως λειτουργεί με μεγαλύτερη σύνεση εφόσον φροντίζει  για τον εαυτό του και την επίλυση των προβλημάτων του.

Υπάρχουν πολλές στιγμές στη ζωή μας που όλοι μας θέλουμε κάποιον να μας ακούσει. Βασικά, αυτή είναι η δουλειά του ψυχολόγου, κάποιος που θα σε ακούσει και που έχει επίσης εκπαιδευτεί να το κάνει. Ο ψυχολόγος είναι κάποιος με δίπλωμα στην ψυχολογία, ο οποίος έχει εξειδικευθεί στο να κατανοεί τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν τους ανθρώπους και στο να τους βοηθάει να βρίσκουν τις λύσεις στα προβλήματά τους. Ένας από τους σύνηθες τρόπους υποστήριξης, είναι η προσωπική επαφή με τον ψυχολόγο, στον χώρο του.

Ατομική ψυχολογική υποστήριξη, είναι μια διαδικασία συζήτησης πρόσωπο με πρόσωπο, μεταξύ ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας και ενός άνθρωπου που ζητά βοήθεια για κάποιο σοβαρό προσωπικό θέμα που τον απασχολεί.

Ο/Η σύμβουλός σου ή θεραπευτής σου, μέσα στα πλαίσια της θεραπευτικής σας σχέσης θα προσπαθήσει:

 •   Να ακούσει σωστά αυτά που λες.
 •   Να σε βοηθήσει να ξεμπερδέψεις τα συναισθήματα και τις ανησυχίες σου.
 •   Να σε βοηθήσει να καταλάβεις πώς σκέφτεσαι και αισθάνεσαι.
 •   Να σε βοηθήσει να εκφράσεις τα συναισθήματά σου με τον δικό σου τρόπο σε ασφαλές περιβάλλον.
 •   Να σε βοηθήσει να βρεις τις δικές σου λύσεις στα θέματα που σε απασχολούν.
 •   Να σε βοηθήσει να αποδεχτείς, ό,τι δεν μπορεί να αλλάξει.
 •   Να σε βοηθήσει να αναγνωρίσεις, ό,τι μπορεί να αλλάξει για σενα και εφόσον θέλεις να το αλλάξεις.

Διαδικασία της ατομικής ψυχολογικής υποστήριξης


Η πρώτη συνέντευξη μπορεί να φαντάζει τρομακτική στην αρχή. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο υπάρχουν πολλές εναλλακτικές για την υποστήριξη. Αν δεν αισθάνεστε ακόμα έτοιμοι για μια δια ζώσης συνεδρία, μην αποθαρρύνεστε. Υπάρχουν μέθοδοι όπως συνεδρίες μέσω e-mail ή μέσω τηλεφώνου ή ακόμα και chat υποστήριξης.

Συνήθως, η επίσκεψη σε  έναν σύμβουλο ψυχολόγο ή θεραπευτή, έχει διάρκεια περίπου 45΄- 60΄ λεπτά της ώρας, μια φορά την εβδομάδα, την ίδια μέρα και ώρα κάθε φορά. Μπορεί να έχεις μια συνεδρία την εβδομάδα για ένα συγκεκριμένο διάστημα π.χ.  8-10 εβδομάδες  ή μπορεί να έχεις συνεδρίες για όσο διάστημα εσύ και ο/η σύμβουλός σου έχετε συμφωνήσει. Η πρώτη συνεδρία διαρκεί κάπως περισσότερο απ’ ό,τι συνήθως, οι περισσότερες θεραπευτικές συναντήσεις. Όλα αυτά βέβαια διαφοροποιούνται σύμφωνα, με τις ιδιαιτερότητες του κάθε ανθρώπου.

Να θυμάστε ότι χρειάζεστε και αξίζετε έναν σύμβουλο που δεν θα ασκεί κανενός είδους κριτική, θα σας κατανοεί βαθιά, θα είναι υπομονετικός και θα προσπαθήσει να σας υποστηρίξει. Έτσι, αν νομίσετε ότι αυτές οι προϋποθέσεις δεν πληρούνται, τότε θα πρέπει να σκεφτείτε μήπως πρέπει να ψάξετε για κάποιον που θα σας ικανοποιήσει σε αυτά τα βασικά αιτήματα.

Κάτι που θα πρέπει να υπογραμμιστεί είναι ότι ο ψυχολόγος/σύμβουλός σας, δεν μπορεί από μόνος του να σας βοηθήσει. Η ψυχοθεραπεία είναι μια δουλειά για δύο. Αν πραγματικά θέλετε να βοηθηθείτε, τότε πρώτα πρέπει εσείς να βοηθήσετε τον ψυχολόγο, με το να του δώσετε τις αναγκαίες εκείνες πληροφορίες που θα χρειαστεί για να σας κατανοήσει. Αφήστε ελεύθερα τα συναισθήματά σας και ενημερώστε τον για το πως αισθάνεστε για αυτά.

Δεν χρειάζεται να τα πείτε όλα με την πρώτη φορά, αλλά ωστόσο χρειάζεται να του παρέχετε όλες εκείνες τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες ούτως ώστε να κατανοήσει το πρόβλημα και να σας δώσει τις σωστές συμβουλές. Με την υποστήριξη και την εξειδίκευσή του, η ζωή σας και όλα όσα διαδραματίζονται μέσα σε αυτήν, θα γίνουν πιο ξεκάθαρα και πιο κατανοητά, έχοντας έτσι μι ακαλύτερη ποιότητα!

 
Ομαδική ψυχολογική υποστήριξη

Ένας διαφορετικός τρόπος υποστήριξης από αυτόν της ατομικής, είναι μέσω ομάδων. Η γνώση για το τι ακριβώς συμβαίνει σε μια ομάδα υποστήριξης, μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο για εσάς.  Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι στις ομάδες υποστήριξης επικεντρώνονται μόνο στα αρνητικά πράγματα.

Σε μια ομάδα υποστήριξης, μπορείτε να:

 •   Να μοιραστείτε τις εμπειρίες σας με άλλους επιζώντες.
 •   Να μάθετε νέους τρόπους, για το πώς θα χειριστείτε τις δύσκολες καταστάσεις.
 •   Συζήτηση σχετικά με τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα που άλλαξαν στη ζωή σας.

Ίσως να μην θέλετε να παρακολουθήσετε μια ομάδα υποστήριξης, γιατί δεν θέλετε να:

 •   Ακούσετε πράγματα  τα οποία είναι καταθλιπτικά για εσάς.
 •   Να ακούσετε κάτι τρομακτικό.
 •   Ξοδέψετε όλο σας το χρόνο, μιλώντας για πράγματα αρνητικά.

Μια καλή ομάδα υποστήριξης θα επικεντρωθεί σε πολλά περισσότερα από ότι στα αρνητικά πράγματα.  Συνήθως στις ομάδες υποστήριξης οι άνθρωποι γελούν και μοιράζονται την διασκέδαση και τις θετικές εμπειρίες. Οι  ομάδες υποστήριξης μπορούν να λειτουργήσουν εμψυχωτικά!

Άτομα που έχουν ενταχθεί σε κάποια ομάδα υποστήριξης, μιλούν  για το πως αυτοί αισθάνονται πολύ καλύτερα, μετά τη συνάντηση τους με άλλους επιζώντες της ομάδας. Τα προβλήματα μπορείτε να τα διαχειριστείτε καλύτερα, εάν μιλήσετε με άλλους επιζώντες που σας καταλαβαίνουν!

Εκτός από την συζήτηση και το μοίρασμα συναισθημάτων, χρησιμοποιούνται και άλλα μέσα και τεχνικές όπως ζωγραφιές ατομικές ή ομαδικές, παιχνίδι ρόλων, ασκήσεις χαλάρωσης,κ.λ.π., που διευκολύνουν την προσωπική έκφραση, το μοίρασμα συναισθημάτων, αλλά και την καλλιέργεια αισθήματος αποδοχής, εμπιστοσύνης, ασφάλειας και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της ομάδας.

Οι θεραπευτικές ομάδες έχουν 6 – 10 μέλη . Αποτελούνται συνήθως, από άτομα και των δύο φύλων. Συναντιούνται μία φορά την εβδομάδα για δύο ώρες. Εάν έχετε μπει σε κάποια ομάδα υποστήριξης και δεν αισθάνεστε ευχάριστα, δοκιμάστε κάποια άλλη ομάδα. Πρέπει να το αναφέρετε στο άτομο που ηγείται, έτσι ώστε να σας συστήσει κάποια άλλη ομάδα, κατάλληλη για εσάς!

Τηλεφωνική ψυχολογική υποστήριξη

Η τηλεφωνική ψυχολογική υποστήριξη έχει φανεί τα τελευταία 50 χρόνια να είναι ένα βασικό κομμάτι του τομέα της ψυχικής  υγείας. Έχει αποδειχθεί πως είναι ένας αποτελεσματικός και ικανοποιητικός τρόπος ψυχολογικής υποστήριξης. Αποτελεί τον αμέσως πιο άμεσο τρόπο επικοινωνίας από το ραντεβού με έναν ψυχολόγο.

Αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των αναγκών τους. Γενικότερα, η τηλεφωνική ψυχολογική υποστήριξη χρησιμοποιείται σε αρκετούς τομείς (π.χ. προγράμματα υποστήριξης ανθρωπίνου δυναμικού, ανώνυμοι αλκοολικοί, ψυχολογική - σωματική κακοποίηση κτλ.) για να καλύψει ένα ευρύ φάσμα αναγκών.

Παρακάτω σας παραθέτουμε κάποιους από τους λόγους, όπου κάποιος θα χρησιμοποιήσει αυτήν την υπηρεσια:

 •   Αποτελεί έναν ευέλικτο τρόπο υποστήριξης καθώς οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλέσουν από όποιο σημείο του κόσμου και αν βρίσκονται.
 •   Αποτελεί έναν διαθέσιμο τρόπο υποστήριξης καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία με έναν ψυχολόγο 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.
 •   Αποτελεί έναν άνετο και ασφαλή τρόπο υποστήριξης καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μιλήσουν από τον δικό τους χώρο.
 •   Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν όσες φορές εκείνοι επιθυμούν. Η ώρα που αφιερώνεται στον κάθε ενδιαφερόμενο μπορεί να διαρκεί εώς και 60 λεπτά.

Αλεξάνδρα Λεονταρίτου
Ψυχολόγος

Διαδικτυακή ψυχολογική υποστήριξη

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η μεγάλη ανάπτυξη του διαδικτύου έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες στην παραγωγή και διάδοση νέας ιατρικής πληροφορίας. Ωφελούμενοι από αυτήν την εξέλιξη δεν είναι μόνο οι ειδικοί αλλά και το ευρύ κοινό, το οποίο έχει την δυνατότητα να ενημερωθεί για θέματα υγείας. Έρευνες δείχνουν ότι η αναζήτηση στο διαδικτύου πληροφοριών σχετιζομένων με την υγεία είναι από τις πιο διαδεδομένες, ωστόσο οι δυνατότητες του διαδικτύου δεν εξαντλούνται εκεί. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται ευρύτατα στο εξωτερικό και για την παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας όπως η ψυχολογική - συμβουλευτική υποστήριξη.

Η διαδικτυακή ψυχολογική υποστήριξη μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους:

1. Υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail)

Η ψυχολογική υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποτελεί έναν νέο εναλλακτικό τρόπο για να μπορέσει ο ενδιαφερόμενος να έρθει σε επικοινωνία με έναν ψυχολόγο. Πιο συγκεκριμένα ο ενδιαφερόμενος μπορεί να στείλεί ένα e-mail οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας θέλει, ώστε να ζητήσει βοήθεια.

Το μόνο που χρειάζεται είναι μια ασφαλή πρόσβαση στο διαδίκτυο. Ο ενδιαφερόμενος θα έχει την δυνατότητα να λάβει μια ολοκληρωμένη και επαγγελματική απάντηση μέσα σε 0-48 ώρες. Επίσης, αυτή η μέθοδος αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο για όσους δεν θέλουν, δεν νιώθουν την οικειότητα ή δεν έχουν την δυνατότητα να έρθουν διαφορετικά σε άμεση επαφή με κάποιον ψυχολόγο.

Η ψυχολογική υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προσφέρει άνεση, ανωνυμία, ασφάλεια καθώς επίσης τον χρόνο που θέλει ή μπορεί να διαθέσει ο ενδιαφερόμενος. Αυτός ο τρόπος διαδικτυακής υποστήριξης μπορεί να φανεί αρκετά βοηθητικός σε κάποιους από τους ενδιαφερόμενους. Τελος, σας δίνετε η ευκαιρία, με την εξέλιξη της σχέσης που θα έχετε αποκτήσει με τον ψυχολόγο, να ανατρέξετε σε παλαιότερα e-mail σας και να διαπιστώσετε την πρόοδό σας, κάτι το οποίο θα έχει θετικό αντίκρισμα στην αυτοπεποίθησή σας.

2. Υποστήριξη μέσω ζωντανής διαδικτυακής συνομιλίας (live chat)

Η ψυχολογική υποστήριξη μέσω ζωντανής διαδικτυακής συνομιλίας αποτελεί έναν νέο, εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας με έναν ψυχολόγο προσφέροντας την άνεση στον ενδιαφερόμενο να μιλήσει από όπου πραγματικά μπορεί να βρίσκεται.

Αυτή η μέθοδος ψυχολογικής υποστήριξης προσφέρει ακριβώς τις ίδιες δυνατότητες με την ψυχολογική υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με την διαφορά ότι στην προκειμένη περίπτωση η συνομιλία γίνεται ζωντανά και δίνει την αίσθηση μιας πιο προσωπικής συζήτησης, κάτι το οποίο συμβάλλει στην μεγαλύτερη ελευθερία εκδήλωσης συναισθημάτων, σκέψεων, προβληματισμών.

3. Υποστήριξη μέσω Forum

Στο εξωτερικό έχουν δημιουργηθεί ειδικά Forum, που είναι κατηγοριοποιημένα ανάλογα με το αν κάποιος είναι ασθενής η όχι, με τον τύπο του καρκίνου κ.α. και με την εποπτεία ψυχολόγων ή ειδικών της ψυχικής υγείας, γίνονται συζητήσεις που έχουν σαν στόχο την εξωτερίκευση των συναισθημάτων. Μέσα από αυτά τα Forum ο ρόλος των ειδικών είναι καθαρά συμβουλευτικός και καθοδηγητικός. Η οργάνωση ΜΕΙΝΕ ΔΥΝΑΤΟΣ ήδη έχει δημιουργήσει, το δικό της forum όπου πολλοί άνθρωποι κάνουν συζητήσεις και μοιράζονται τις εμπειρίες τους.

Αλεξάνδρα Λεονταρίτου
Ψυχολόγος